Syksyllä 2021 julkaistu sarjauutuus Squid Game oli yksi viime vuoden puhutuimpia viihdeilmiöitä. Etelä-Koreaan sijoittuvassa ultraväkivaltaisessa sarjassa joukko pahasti velkaantuneita päähenkilöitä kamppailee miljoonien arvoisesta päävoitosta—ja hengestään. Sarjasta tuli nopeasti kansainvälinen jättimenestys ja sitä katseltiin ensimmäisen kuukauden aikana yli 142 miljoonaa kertaa.
Squid Gamen kaltaisten sarjojen niittämät katsojaennätykset herättävät kysymyksen siitä, miksi väkivalta jaksaa kiehtoa meitä viihteen ja taiteen kuluttajina? Mitä mielikuvia ja tunteita väkivaltaisten kuvien kohtaaminen herättää? Missä kulkee väkivaltaviihteen ja yhteiskuntakritiikin välinen raja? Voiko väkivallan näyttäminen tuoda jotain lisäarvoa taiteeseen?
Politiikasta-verkkolehden järjestämässä paneelikeskustelussa pohdintaan väkivaltaisten kuvien käyttöä taiteessa ja popkulttuurissa. Mukana keskustelemassa ovat tutkijatohtori Noora Kotilainen (VTT, Jyväskylän yliopisto), kuvataiteilija Pekka Niskanen (KuT, Taideyliopiston Kuvataideakatemia) ja valokuvataiteilija Harri Pälviranta (TaT). Keskustelua moderoi väitöskirjatutkija Iida-Maria Tammi (MSc, Helsingin yliopisto).