Politiikasta selkokielellä -sarja: Mistä suomalaiset puolueet saavat rahaa?

Puolueet kuuluvat politiikkaan. Ne asettavat ehdokkaat vaaleihin ja edistävät puolueelle tärkeitä asioita yhteiskunnassa. Puolueet tarvitsevat rahaa omaan toimintaansa.

Tässä tekstissä kerromme, mistä puolueet saavat rahaa. Kerromme myös, miksi joku lahjoittaa eli antaa rahaa puolueelle.

Mistä puolueet saavat rahaa?

Suomessa puolueet saavat eniten rahaa Suomen valtiolta. Joka vuosi valtio maksaa puolueille puoluetukea. Puoluetuella puolueet maksavat suurimman osan menoistaan.

Puoluetuki ei riitä kaikkiin puolueiden menoihin. Siksi puolueet esimerkiksi keräävät jäsenmaksuja puolueen jäseniltä. Lisäksi puolueet järjestävät tilaisuuksia, joihin ne myyvät pääsylippuja.

Myös kansalaiset, yritykset ja järjestöt lahjoittavat rahaa puolueille. Järjestöihin kuuluvat muun muassa ammattiliitot. Ammattiliitot edustavat jonkin tietyn alan työntekijöitä.

Mihin puolueet tarvitsevat rahaa?

Puolueet tarvitsevat rahaa omaan toimintaansa. Puolueilla on työntekijöitä, joille täytyy maksaa palkkaa. Lisäksi puolueet tarvitsevat rahaa viestintään. Viestintää ovat esimerkiksi mainonta ja puolueen lehti.

Puolueilla kuluu rahaa erityisen paljon silloin, kun on vaalit. Vaalien aikaan puolueet ostavat tilaa mainoksilleen muun muassa lehdistä, televisiosta ja sosiaalisesta mediasta. Lisäksi puolueiden ehdokkaat matkustavat ympäri Suomea, esiintyvät erilaisissa tilaisuuksissa ja jakavat esitteitä. Kaikkeen tähän kuluu paljon rahaa, vaikka myös ehdokkaat maksavat osan kuluista.

Miksi joku lahjoittaa rahaa puolueelle?

Suomessa kuka tahansa saa lahjoittaa rahaa puolueille. Yleensä kansalaiset, yritykset ja järjestöt lahjoittavat rahaa puolueelle, jos se kannattaa asiaa, joka on lahjoittajan mielestä erityisen hyvä. Puolue voi esimerkiksi luvata vaaleissa, että se suojelee luontoa tai auttaa köyhiä ihmisiä.  

Joskus epäillään, että joku lahjoittaa rahaa puolueelle siksi, että puolue tekisi päätöksiä, jotka suosivat lahjoittajaa. Esimerkiksi yritys voi antaa rahaa puolueelle siksi, että puolue myöhemmin tilaa tavaraa juuri tältä yritykseltä. Tätä kutsutaan korruptioksi.

Korruptio on Suomessa laitonta. Puolueiden täytyy ajatella koko maan etua eikä yhden lahjoittajan etua. Suomessa on lakeja, joiden on tarkoitus vähentää korruptiota. Esimerkiksi puolueiden ja ehdokkaiden täytyy kertoa julkisesti, keneltä he ovat saaneet suuria lahjoituksia.

Suomessa on korruptiota melko vähän. Maailmalla on monia maita, joissa korruptiota on paljon enemmän.

Niklas Jensen-Eriksen on yrityshistorian professori Helsingin yliopistossa.

Selkomukautuksen teki Sanna-Leena Knuuttila.

Artikkelikuva: Alexander / Pixabay

Tämä teksti on saanut Selkokeskuksen myöntämän selkotunnuksen. Teksti on selkomukautettu versio Niklas Jensen-Eriksenin artikkelista, joka on julkaistu kesäkuussa 2023.

Selkotunnus

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top
Politiikasta
Yksityisyyssuojan tiivistelmä

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä varmistaaksemme parhaan käyttäjäkokemuksen. Evästeiden tiedot tallentuvat selaimeesi. Niiden avulla tunnistamme sinut, kun palaat sivustollemme. Evästeet auttavat meitä myös ymmärtämään mitkä osat sivustostamme ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä käyttäjillemme.