Onko sinulla budjetti eli suunnitelma, miten käytät rahojasi? Suomen valtiolla on budjetti. Valtion budjettiin kuuluvat myös budjettikehykset. Tässä tekstissä kerromme, mikä on budjetti ja mitkä ovat budjettikehykset. Kerromme myös, miksi budjettikehykset ovat tärkeät.
Suomen valtio ja budjetti
Suomen valtiolla on budjetti eli suunnitelma, miten se käyttää rahaa vuoden aikana. Joka vuosi kansanedustajat päättävät eduskunnassa, mikä on Suomen valtion seuraavan vuoden budjetti.
Valtion budjetti on suunnitelma kahdesta asiasta:
- kuinka paljon rahaa valtio voi käyttää vuodessa
- kuinka paljon rahaa valtio saa vuodessa
Valtio saa rahaa esimerkiksi veroista, joita kansalaiset ja yritykset maksavat sille.
Budjetti kertoo myös, miten paljon valtion ehkä täytyy ottaa velkaa vuoden aikana. Jos valtio käyttää rahaa enemmän kuin saa, silloin valtion täytyy ottaa velkaa eli lainata rahaa esimerkiksi pankilta. Tällä rahalla valtio esimerkiksi kunnostaa teitä ja järjestää terveydenhoitoa.
On tärkeää, että valtiolla on budjetti. Silloin kansanedustajat, ministerit ja muut viranomaiset tietävät, miten paljon valtio voi käyttää rahaa.
Mitä ovat budjettikehykset?
Suomen valtion budjetissa on budjettikehykset. Budjettikehykset kertovat, kuinka paljon valtio saa enintään käyttää rahaa neljän vuoden aikana eli eduskunnan yhden vaalikauden aikana.
Suomen hallitukseen kuuluu pääministeri ja ministereitä. Eduskuntavaalien jälkeen valtiovarainministeriön virkahenkilöt tekevät ehdotuksen uusista budjettikehyksistä. He esittelevät sen hallitukselle. Hallitus hyväksyy budjettikehykset. Budjettikehykset kuuluvat sopimukseen, jonka nimi on hallitusohjelma.
Hallitusohjelma on sopimus, jonka tekevät hallituksessa olevat puolueet. Hallituksen on tarkoitus noudattaa hallitusohjelmaa seuraavan vaalikauden ajan.
Kun hallitus on hyväksynyt budjettikehykset, se esittelee eduskunnan kansanedustajille koko hallitusohjelman. Tämän jälkeen kansanedustajat äänestävät, hyväksyvätkö he hallitusohjelman vai eivät. Kun hallitusohjelma on hyväksytty, silloin myös uudet budjettikehykset on hyväksytty.
Miksi budjettikehyksiä tarvitaan?
Budjettikehykset on tärkeä osa valtion taloutta. Budjettikehyksiä tarvitaan muun muassa seuraavista syistä:
- Budjettikehysten avulla Suomen valtion talous pysyy tasapainossa. Se tarkoittaa, että valtio ei käytä enempää rahaa kuin mitä sillä on.
- Valtio käyttää kansalaisten maksamia verorahoja mahdollisimman hyvin. Se esimerkiksi järjestää kansalaisille koulutusta ja terveydenhoitoa.
- Kun valtiolla on budjettikehys, se kertoo esimerkiksi Euroopan suurille pankeille, että Suomen valtion talous on vakaa. Tällöin Suomen on helpompi saada esimerkiksi lainaa Euroopan pankeilta.
Saako valtio ylittää budjettikehykset?
Yleensä Suomen hallitus noudattaa budjettikehyksiä. Se tarkoittaa, että Suomen valtio käyttää rahaa vain sen verran kuin sitä on budjettikehyksissä.
Joskus hallituksen täytyy ylittää budjettikehykset. Silloin valtio käyttää rahaa enemmän kuin budjettikehyksessä on. Jos hallitus ylittää budjettikehykset, siihen täytyy olla erityisen tärkeä syy.
Viimeksi hallitus ylitti budjettikehykset, kun Suomessa oli korona. Korona-aikana valtio tarvitsi rahaa enemmän kuin budjettikehyksissä oli. Rahaa tarvittiin muun muassa siksi, että suuri määrä ihmisiä joutui sairaalaan koronan vuoksi. Silloin potilaiden hoitoon kului enemmän rahaa kuin ennen koronaa. Koronapotilaiden hoito oli erityisen tärkeä syy, ja siksi hallitus ylitti budjettikehykset.
PhD, dosentti Juri Mykkänen on yleisen valtio-opin vanhempi yliopistonlehtori Helsingin yliopistossa.
Selkomukautuksen teki Sanna-Leena Knuuttila.
Artikkelikuva: Alexander / Pixabay
Tämä teksti on saanut Selkokeskuksen myöntämän selkotunnuksen. Teksti on selkomukautettu Juri Mykkäsen artikkelista, joka on julkaistu tammikuussa 2022.

Paluuviite: Kysy politiikasta: Mitä ovat budjettikehykset? – Politiikasta