Naispopulistien politiikkaa

Kuva: Marianne Sandelin

Sotien jälkeinen populismi oli miesten historiaa. Nyt ympäri Eurooppaa tilaa ottavat naispopulistit, jotka käyttävät hyväkseen julkisen ja yksityisen tilan sekoittumista yhdeksi.

Kuuntele artikkeli Marianne Sandelinin lukemana:

 

Saksan Alternative für Deutschland (AfD) -puolueen puheenjohtaja Frauke Petry poseeraa heinäkuussa vaalimainoksissa kolme kuukautta vanhan vauvansa kanssa. ”Mikä on syy taistella Saksan puolesta?“ kysyy juliste.

Onko vauva, jota lehdistö kutsuu “julistevauvaksi“, valjastettu poliittisiin tarkoituksiin? Miten Petry vertautuu muiden populististen puolueiden naisjohtajiin, ja miksi heistä yhä useampi on nainen?

Me teemme uudet saksalaiset itse

Saksassa oman lapsen kuvaa ei ole käytetty poliittisiin tarkoituksiin. Kylmänä ja aggressiivisena pidetyn Petryn julkikuvaan vauva tuo pehmeyttä. Vauvan on arvioitu olevan viesti myös vastustajalle, maahanmuuttomyönteiselle Saksan liittokansleri Angela Merkelille, jolla ei ole lapsia.

Samalla juliste kohdistaa huomion syntyvyyteen ja maahanmuuttoon, jotka ovat AfD:n pääteemoja. Petry vauvoineen on osa Saksan syyskuussa järjestettävien liittopäivävaalien vaalikampanjaa. Sen ennustetaan olevan ennätyksellisen aggressivinen. Kampanjan taustalla on yhteistyö Vincent Harrisin kanssa, joka on tehnyt myös yhdysvaltalaisen teekutsuliikkeen kampanjoita.

Petry vauvoineen on osa Saksan syyskuussa järjestettävien liittopäivävaalien vaalikampanjaa.

Kampanjaan kuuluu myös mainos, jossa raskaana oleva vaalea nainen makaa maassa. Alla on teksti: ”Uusia saksalaisia? Me teemme ne itse.”

Yksi mainoksista asettaa vastakkain bikinit ja burkan. Burkaa vastustetaan myös mainoksessa, jossa kolme perinteisiin tracht-asuihin pukeutunutta naista skoolaa valkoviinilaseilla viinitarha takanaan.”Burka? Minä kannatan burgundia.”

Alice Weidel ja Frauke Petry – politiikkaa huipulla

Petry kieltäytyi keväällä olemasta puolueen ”kärkikandidaatti”, joka olisi ehdolla esimerkiksi ministerinvirkoihin. Kärkikandidaatti on sitä vastoin Alice Weidel, Goldman Sachsin entinen pankkiiri, joka elää parisuhteessa naisen kanssa.

Weideliä kuvataan sanoilla ”hyvännäköinen, älykäs, retorisesti lahjakas ja periaatteet valtaan vaihtava” ja hän on todennut, että ”poliittinen korrektius kuuluu historian roskakoreihin”. Weidel on liberaali-konservatiiviksi määritelty taloustieteen tohtori, joka on asunut vuosia Kiinassa ja asuu nykyisin vakituisesti Sveitsissä. Hän puhuu mandariinia ja hänen CV:nsa on vaikuttava.

Miten kosmopoliittinen nainen sopii puolueeseen, joka haluaa ”rajat kiinni” ja korottaa konservatiivisia perhearvoja?

Miten kosmopoliittinen nainen sopii puolueeseen, joka haluaa ”rajat kiinni” ja korottaa konservatiivisia perhearvoja? Myös Ranskan Marine Le Pen ja Suomen Laura Huhtasaari ovat korkeasti koulutettuja populisteja. Le Pen on koulutukseltaan juristi ja Huhtasaari taas erityisopettaja.

Naispopulistien esiinnousu

Sotien jälkeinen populismi oli miesten historiaa. Suomen Veikko Vennamo, Tanskan Mogens Glistrup ja Ranskan Jean-Marie Le Pen korostivat yhtäältä viriiliyttään ja toisaalta sodan muistoa: Karjalaa, nostalgiaa ja kaipuuta menetetyille alueille.

Nyt Euroopassa juhlivat naispuoliset populistit, joista osa korostaa kristillisiä arvoja. Populismi on valtavirtaistunut ja keskiluokkaistunut, mutta myös sen vihollinen on vaihtunut. 2000-luvulla ei enää vastusteta Kekkosta tai kommunismia vaan maahanmuuttoa.

Tanskalaiset tutkijat Susi Meret ja Birte Siim esittävät, että naispopulistit eivät ole karismaattisia, vaan he käyttävät hyväkseen julkista ja yksityistä tilaa, jotka sekoittuvat yhdeksi. Esimerkiksi Tanskan kansanpuolueen Pia Kjaersgaard on käyttänyt hyväkseen leipomista äidillisen imagon luomiseen. Meret siteeraa Jyllands Postia, jonka mukaan Kjaersgaard toimii ”tunteiden varassa”. Samanlaisia ilmauksia on liitetty Suomessa esimerkiksi Huhtasaareen.

Kristillisyys, tasa-arvo ja äitiys

Populistit käyttävät uskontoa siten, että uskon sijaan korostetaan yhteisöön kuulumista ja identiteettiä. Identiteettiä käytetään erottamaan ”toiset” meistä. Marine Le Pen puolustaa positiivista sekulaarisuusperiaatetta. Le Pen on eronnut kahdesti eikä ole tuonut esiin katolisia arvoja.

Katolisuuden alleviivaaminen on jäänyt Le Penin sisarentyttären Marion Marechal-Le Penin harteille. Marechal-Le Pen ei asettunut vuonna 2017 ehdokkaaksi Ranskan parlamenttivaaleissa. Hän vetosi perhesyihin pienen tyttären yksinhuoltajana.

Le Pen käyttää uskontoa siten kuin hänelle sopii. Uskonnolla argumentoidaan sitä, että ”he” eivät tunne ”meidän” arvojamme. Le Pen vastustaa näkyviä uskonnollisia symboleja, kuten hijabia, halal-lihaa ja rukoilemista kadulla. Weidel pitää vastenmielisenä sitä, että ”kristillisinä pyhinä kadut pitää turvata”.

Nykypopulistit haluavat vahvistaa siteitä Israeliin. Siinä missä Jean Marie Le Peniä on syytetty antisemitismistä, haluaisi Marine Le Pen Front National -puolueelleen virallisemmat suhteet Israeliin. Petry kertoi hiljattain matkustavansa Israeliin. Hänen entinen miehensä ja neljän lapsen isä on pappi. Huhtasaari taas puhuu omasta uskostaan ja käyttää sitä poliittisessa retoriikassaan.

Le Pen ei ole profiloitunut tasa-arvoasioissa, mutta hän kirjoitti vuonna 2015 Kölnin uuden vuoden tapahtumista. Kirjoituksessa tasa-arvoa käytetään argumenttina ”heitä” eli ulkomaalaisia vastaan: ”he” vastustavat tasa-arvoa.

Le Pen on korostanut äitiyttään ennen kaikkea silloin, kun se liittyy turvallisuuskysymyksiin ja maahanmuuton vaaroihin.

Le Pen on korostanut äitiyttään etenkin silloin, kun se liittyy turvallisuuskysymyksiin ja maahanmuuton vaaroihin. Hän haluaa ennen kaikkea suojella ranskalaisia ”kuin äiti lapsiaan”. Le Penin vuoden 2012 puhe vaalien jälkeen edusti välittämispopulismia eli retoriikkaa heikommista välittämistä.

Petry on viiden lapsen äiti, jonka nuorin lapsi Ferninand syntyi tänä vuonna. Äitiysloma on pitänyt Petryn poissa parrasvaloista. Lapsiluvusta huolimatta häneen ei ole yhdistetty äidillisiä ominaisuuksia, vaan häntä on moitittu kylmäksi.

Habitus ja media

Vuonna 2015 Laura Huhtasaari kertoi Gloriassa, että hänen lempivaatemerkkejään ovat Tara Jarmon ja Marimekko. Bourdieulaisittain Huhtasaari edustaa niin sanottua hyvää makua.

Äärioikeiston tutkija Nonna Mayer on kiinnittänyt huomiota naispopulistien habitukseen, joka on korostetun keskiluokkainen. Useilla heistä on pitkät hiukset. Pukeutuminen myös mainitaan lehdistössä. Le Penistä kerrotaan usein bleiserin väri, Weidelistä bisnespuvut. Petrystä kerrotaan, että hän on ”meikitön”.

Kaikki naiset ovat retorisesti taitavia ja vievät tilaa ja puheaikaa tekevision puheohjelmissa.

Kaikki naiset ovat retorisesti taitavia ja vievät tilaa ja puheaikaa tekevision puheohjelmissa. He puhuvat paljon. Huhtasaari ja Petry käyttävät molemmat taktiikkaa, jossa kielletään ensimmäinen kysymys tai kumotaan käsite: ”Ei ollut kyse tästä vaan…” Asiat pyörretään usein.

Saksassa ihmetellään, miksi Weidel on liittynyt Alternative für Deutschlandiin. Millaisen johtajan hänestä puolue saisi? Taustalla sanotaan olevan kylmää laskelmointia. Nuorehko nainen pystyy tekemään nopean uran maahanmuuttovastaisessa puolueessa. Kovaa retoriikkaa pehmennetään julkikuvalla, esimerkiksi äitiydellä.

Sukupuoli ei muuta populistista puoluetta ainakaan pehmeämpään suuntaan. Se on pikemminkin väline, jolla saadaan viesti pehmennettyä ja läpi.

VTM, FM Laura Parkkinen on vapaa toimittaja ja tutkija, joka on erikoistunut Ranskaan ja populismiin.

Lisää aiheesta

1 Comments

  1. Ove Stenmark 6.9.2017 at 12:23

    Teksti on tervetullut. Yksityisen ja yleisen nimenomainen yhteenliittäminen on ollut sanoma myöskin feministisessä viestinnässä. Missä johdonmukaisuutta ei arvosteta, toisen epärehellisyys on oma hyve. Yksityiselämästään valikoidusti kertovia poliittisen edun harjoittajia löytyy aina.

    Kuvaavampi ote olisi ollut liian pitkä. Luemme kuitenkin, että sivusto on ajankohtainen ja ajaton tiedeverkkolehti. Ajankohtainen ja ajaton, kyllä. Tiedeverkkolehti, ei. Ystävällisesti provosoiden,

    OS

Leave a comment

Your email address will not be published.


*