Joskus kansanedustaja vaihtaa puoluetta. Jos hän siirtyy hallituspuolueesta oppositiopuolueeseen, muutos voi vaikuttaa Suomen hallituksen ja eduskunnan työhön. Kun puolueen kansanedustajien määrä muuttuu, myös sen valta voi muuttua.
Hallituspuolue on puolue, jonka kansanedustaja on ministeri Suomen hallituksessa.
Oppositiopuolue on puolue, jolla on ainakin yksi kansanedustaja eduskunnassa. Oppositiopuolue ei ole mukana hallituksessa.
Perussuomalaisten hajoaminen vaikutti eduskuntaan
Perussuomalaiset-puolueen ryhmä Suomen eduskunnassa hajosi vuonna 2017.
Kaikki puolueen ministerit ja yli puolet puoleen kansanedustajista erosivat puolueesta. He perustivat uuden ryhmän eduskuntaan. Suomeen syntyi myös uusi Sininen tulevaisuus -puolue. Sen perustivat perussuomalaiset, jotka jäivät hallitukseen.
Hallituksen pääministeri oli Juha Sipilä. Perussuomalaisten muutos ei vaikuttanut hallituksen toimintaan.
Sipilän hallitus oli yhä enemmistöhallitus. Se tarkoittaa, että hallituksen ministerit ovat puolueista, joihin kuuluu suurin osa eduskunnan kansanedustajista. Kun Sipilän hallitus aloitti, 124 kansanedustajaa kuului johonkin hallituspuolueeseen. Perussuomalaisten muutoksen jälkeen heitä oli 104. Suomessa on 200 kansanedustajaa.
Perussuomalaisten muutos vaikutti eduskuntaan.
Suomessa eduskunnan puhemies eli puheenjohtaja on toiseksi suurimmasta puolueesta. Perussuomalaiset oli eduskunnan toiseksi suurin puolue, kun Juha Sipilän hallitus aloitti. Kun puolue hajosi, sille jäi 18 kansanedustajaa. Puolueella ei ollut enää yhtä paljon valtaa kuin ennen.
Perussuomalaisten Maria Lohela oli ollut eduskunnan puhemies. Hän luopui tästä tehtävästä. Uusi puhemies oli Paula Risikko kokoomuksesta. Kun perussuomalaiset hajosi, kokoomuksesta tuli toiseksi suurin puolue eduskunnassa.
Vaikuttavatko kansanedustajien mielipiteet hallitukseen?
Jyrki Katainen oli pääministeri vuosina 2011–2014. Hänen hallitustaan kutsuttiin nimellä
sateenkaarihallitus, koska sen ministerit olivat monista puolueista. Nämä puolueet olivat keskenään hyvin erilaisia, esimerkiksi vasemmistoliitto ja kristillisdemokraatit.
Kataisen hallituksella oli vaikeaa kahden kansanedustajan takia. Vasemmistoliitto joutui erottamaan kaksi kansanedustajaa puolueen eduskuntaryhmästä. He olivat Jyrki Yrttiaho ja Markus Mustajärvi. Yrttiaho oli arvostellut Suomen hallitusta Suomen Kommunistisen Puolueen kokouksessa.
Hallituksen valta tai toiminta ei kuitenkaan muuttunut, vaikka kansanedustajat erotettiin. Kataisen hallitus oli selvästi enemmistöhallitus.
Ennen vasemmistoliittoa Suomessa oli Suomen Kansan Demokraattinen Liitto SKDL.
Sen jäsenillä oli hyvin erilaisia mielipiteitä. Puolue oli kuitenkin mukana useassa hallituksessa. Jäsenten erimielisyydet eivät vaikuttaneet siihen, miten hallitukset toimivat.
Saako kansanedustaja äänestää niin kuin haluaa?
Kun eduskunta äänestää päätöksistä, kaikki saman puoleen kansanedustajat äänestävät yleensä samalla tavalla. Puolueet päättävät etukäteen, miten äänestetään.
Joskus puolue antaa kansanedustajilleen luvan äänestää vapaasti eli niin kuin he itse haluavat. Yleensä silloin äänestetään asioista, jotka liittyvät ihmisten henkilökohtaiseen elämään. Äänestyksen syy voi olla esimerkiksi laki, jonka aihe on uskonto, alkoholi, perhe tai seksuaalinen suuntautuminen. Kansanedustajalla voi olla vahva mielipide asiasta, eikä hän halua muuttaa sitä. Puolueen ei kannata pakottaa kansanedustajia äänestämään tietyllä tavalla, sillä siitä voisi tulla riitaa ja ongelmia.
Kansanedustajat saivat äänestää vapaasti avioliittolaista vuonna 2014. Silloin laki muuttui niin, että samaa sukupuolta olevat ihmiset voivat solmia avioliiton. Laki tuli voimaan myöhemmin.
Tässä äänestyksessä vain kristillisdemokraatit ja perussuomalaiset määräsivät, miten niiden kansanedustajien täytyi äänestää. Nämä puolueet olivat sitä mieltä, että avioliitto voi olla vain miehen ja naisen välillä. Muiden puolueiden kansanedustajat saivat äänestää vapaasti.
Kansanedustajat ovat äänestäneet vapaasti myös esimerkiksi siitä, rakennetaanko Suomeen uusia ydinvoimaloita.
Voiko vähemmistöhallituksella olla valtaa?
Suomessa ei ole ollut usein vähemmistöhallitusta. Vähemmistöhallitus on hallitus, jonka puolueilla on eduskunnassa alle 100 kansanedustajaa. Vähemmistöhallitus voi neuvotella oppositiopuolueiden kanssa ja saada niiltä tukea. Tuki voi liittyä esimerkiksi johonkin päätökseen.
Opposition tuki on tärkeää. Ilman tukea vähemmistöhallituksen on vaikea tehdä päätöksiä, koska oppositiopuolueet ovat asioista usein eri mieltä kuin hallituspuolueet.
Tanskassa ja Ruotsissa on ollut vähemmistöhallitus useammin kuin Suomessa. Tanskan ja Ruotsin vähemmistöhallitukset ovat neuvotelleet oppositiopuolueiden kanssa.
Rauli Mickelsson on valtiotieteiden tohtori ja dosentti. Hän tutkii politiikkaa, erityisesti suomalaisia puolueita.
Tämä teksti on saanut Selkokeskuksen myöntämän selkotunnuksen.
Teksti on selkomukautettu Rauli Mickelssonin artikkelista, joka on julkaistu kesäkuussa 2024. Lue artikkeli yleiskielellä.
Selkomukautuksen teki Jenni Saarilahti
Artikkelikuva: Alexander / Pixabay





