Politiikasta selkokielellä -sarja: Miksi Suomen valtio ottaa velkaa?

Joka vuosi Suomen valtio ottaa velkaa eli lainaa rahaa esimerkiksi kotimaan ja ulkomaan pankeilta. Suomen valtion velkaa kutsutaan valtionvelaksi. Tässä tekstissä kerromme, mikä on valtionvelka. Kerromme myös, miksi Suomen valtio ottaa velkaa.

Mikä on valtionvelka?

Valtionvelka on se rahasumma, jonka Suomen valtio on lainannut, mutta jota se ei ole vielä maksanut takaisin velan antajalle. Esimerkiksi valtio on ottanut vuodessa velkaa miljoona euroa, mutta se on vuoden aikana ehtinyt maksaa takaisin vain 400 000 euroa. Silloin Suomen valtionvelka on vuoden lopussa 600 000 euroa.

Joka vuosi kansanedustajat eduskunnassa päättävät Suomen velasta. He päättävät, ottaako valtio lisää velkaa, ja paljonko valtio sitä ottaa. Kansanedustajat päättävät myös, miten paljon valtio maksaa vanhaa valtionvelkaa pois.

Miksi Suomen valtio ottaa velkaa?

Jos Suomen valtion menot ovat suuremmat kuin tulot, silloin valtion täytyy ottaa velkaa. Valtio ottaa velkaa, jotta sen rahat riittävät kaikkiin menoihin.

Suomen valtiolla on erilaisia menoja, joihin se tarvitsee rahaa. Seuraavaksi kerromme kolme tärkeintä menoa, joihin Suomen valtio käyttää velkarahaa.

1. Valtio pitää huolta kansalaisten hyvinvoinnista

On tärkeää, että Suomen kansalaiset voivat hyvin. Siksi valtio huolehtii siitä, että rahat riittävät esimerkiksi terveydenhoitoon. Valtio antaa myös erilaisia tukirahoja niille kansalaisille, joiden tulot eivät muuten riitä elämiseen. Tukirahoja ovat esimerkiksi asumistuki sekä opintotuki.

Valtio järjestää myös koulutusta. Valtion kannattaa ottaa velkaa, jotta se voi järjestää enemmän koulutusta kansalaisilleen. Kun yhä useammat kansalaiset opiskelevat ammatin ja tekevät työtä, silloin he maksavat palkastaan veroja valtiolle. Näillä verorahoilla valtio voi maksaa velkaa takaisin.

2. Maassa on lama eli huono aika taloudessa

Jos maassa on lama, myös silloin valtio ottaa velkaa. Lama tarkoittaa, että maan taloudessa on huono aika. Yrityksissä ei ole töitä, ja siksi moni kansalainen jää ilman työtä. Silloin yritykset ja kansalaiset eivät käytä rahaa yhtä paljon kuin ennen lamaa. Tällöin kulutus vähenee. Se tarkoittaa, että esimerkiksi kansalaiset ostavat vähemmän tavaroita kuin ennen lamaa.

Tässä tilanteessa valtio voi ottaa velkaa ja auttaa yrityksiä ja kansalaisia. Valtio maksaa velkarahalla esimerkiksi korvauksia niille kansalaisille, joilla ei ole töitä. Lisäksi valtio voi alentaa kansalaisten verotusta. Silloin heille jää enemmän rahaa, jolla he voivat ostaa ruokaa ja tavaroita. Tällöin kansalaiset alkavat luottaa siihen, että tulevaisuudessa kaikki on paremmin. Kun he luottavat tulevaisuuteen, he alkavat taas kuluttaa. Silloin tarvitaan yritysten palveluita ja tavaroita. Yritysten työt lisääntyvät, ja ne tarvitsevat uusia työntekijöitä. Näin kansalaiset pääsevät taas töihin.  

3. Valtion täytyy maksaa takaisin velka, jonka se on ottanut aiemmin

Valtion täytyy aina maksaa velka takaisin niille, joilta se on lainattu. Se tarkoittaa, että valtio ottaa koko ajan uutta lainaa ja maksaa vanhoja lainoja takaisin.

Teppo Eskelinen työskentelee yhteiskuntatieteiden yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa.

Selkomukautuksen teki Sanna-Leena Knuuttila.

Artikkelikuva: Alexander / Pixabay

Tämä teksti on saanut Selkokeskuksen myöntämän selkotunnuksen. Teksti on selkomukautettu Teppo Eskelisen artikkelista, joka on ilmestynyt maaliskuusssa 2017.

Selkotunnus

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top
Politiikasta
Yksityisyyssuojan tiivistelmä

Tämä verkkosivu käyttää evästeitä varmistaaksemme parhaan käyttäjäkokemuksen. Evästeiden tiedot tallentuvat selaimeesi. Niiden avulla tunnistamme sinut, kun palaat sivustollemme. Evästeet auttavat meitä myös ymmärtämään mitkä osat sivustostamme ovat kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä käyttäjillemme.